Bagerste Række - Film i Aalholm

BAGERSTE RÆKKE er Aalholm Kirkes kirkebiograf, hvor vi en gang om måneden viser kvalitetsfilm med noget på hjerte. I vinter- og forårssæsonen fortsætter vi serien af film med den amerikanske skuespiller Willem Dafoe, som vi tog hul på i efteråret. Willem Dafoe er født i Appleton, Wisconsin i 1955 og har medvirket i langt over 100 spillefilm, både i bærende hovedroller og mindre roller, men uanset hvad, altid med nærvær og intensitet. Vi viser eksempler på film fra hele spektret, både med Dafoe i mindre roller og film, hvor han er den absolut bærende karakter. Filmene vises på 85” skærm.

I vinter- og forårssæsonen kan man se følgende film:

Mandag den 29. januar kl. 19.00: The English Patient, da. Den engelske patient, Storbritannien 1996. Instr. Anthony Minghella 155 min. Danske undertekster. +15
I et kloster i Italien tager sygeplejersken Hana sig under 2. Verdenskrig af en hårdt medtaget mand. Hans ansigt er brændt til ukendelighed, og han kan ikke huske, hvad der er sket, eller hvem han er. Filmen er baseret på Michael Ondaatjes prisbelønnede roman. Medv. Ralph Fiennes, Juliette Binoche, Willem Dafoe m.fl.

Mandag den 26. februar kl. 19.00: The Lighthouse – Canada, USA, Brasilien 2019. Instr.: Robert Eggers. 109 min. Danske underterkster. +15 Medv. Robert Pattinson, Willem Dafoe.
Sort/hvid kultfilm om to mænd, der opholder sig på en fjerntliggende og mystisk ø ud for New England i 1890’erne. De passer det daglige arbejde som fyrbødere. Men vanviddet truer i Robert Eggers’ kulsorte kammerspil.

Programændring
Mandag den 25. marts kl. 19.00: Poor Things - Irland, Storbritannien, USA 2023. Instr.: Yorgos Lanthimos. 142 min. Danske undertekster. +15 Medv. Emma Stone, Willem Dafoe, Mark Ruffalo.
Den oprindeligt annoncerede film "Et skælv fra himlen" udgår og i stedet viser vi den græske instruktør Yorgos Lanthimos Oscarbelønnede film Poor Things, fra 2023. Ved den netop overståede Oscaruddeling modtog Emma Stone en Oscar for bedste kvindelige hovedrolle. Herudover vandt filmen tre tekniske priser, bl.a. - og med god grund - for bedste kostumer og bedste scenografi.
Filmen handler om en ung kvinde, Bella Baxter (Emma Stone), der genoplives af en genial og uortodoks videnskabsmand, dr. Godwin Baxter (Willem Dafoe). Sulten efter at opleve verden, stikker Bella af på et hæsblæsende eventyr med Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo), en glat og udsvævende advokat. Frigjort af sin tids fordomme vokser Bella stædigt i sin bestræbelse efter lighed og frigørelse.

Mandag den 29. april kl. 19.00: The Florida Project - USA 2018. Instr.: Sean Baker. 111 min. Danske undertekster. +11 Medv. Brooklyn Prince, Christopher Rivera, Aiden Malik, Willem Dafoe

I løbet af en sommer i Orlando, Florida følger vi seksårige Moonee og hendes unge rebelske mor Halley. De bor på The Magic Castle, et motorvejsmotel på grænsen til Disney World. Trods de barske omgivelser finder Moonee det ikke svært at gøre hver dag til et eventyr. Motelpasseren Bobby prøver så godt, han kan at holde styr på ungerne.

Mandag den 27. maj kl. 19.00: The French Dispatch - USA 2021. Instr.: Wes Anderson. 107 min. Danske undertekster. +15 Medv. Benicio Del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Léa Seydoux, Willem Dafoe
Wes Andersons fortælling om det fiktive magasin The French Dispatch og hele det kulørte persongalleri, der arbejder for det engelsksprogede magasin i den lille franske by Ennui. Filmen er overlæsset med genstande, detaljer, visuelle genistreger, skæve karakterer og masser af Anderson’sk excentricitet.