Bagerste Række - Film i Aalholm
Aalholm Kirkes filmklub, Bagerste Række, viser i den kommende sæson film af europæiske instruktører, som dog alle har haft en stor international karriere som filmskabere og som i mange tilfælde søgte efter større muligheder, end hjemlandet kunne give dem.
Det gælder fx Roman Polanski, som fra sit udgangspunkt i Polen fik en næsten mytisk karriere både i Europa og i Hollywood. Vi lægger for med Polanskis ”Chinatown” fra 1974, og samtidig er det en anledning til at vise et par film med den amerikanske skuespillerinde Faye Dunaway, hvis liv for nylig er blevet til en HBO-serie. Dunaways modspiller i Chinatown, Jack Nicholson, får vi også lejlighed til at møde i tjekkoslovakiske Milos Formans klassiker ”Gøgereden”.
Endnu en polsk instruktør, der fik et stort internationalt publikum, er Krzysztof Kieślowski, som bl.a. er kendt for serien Dekalog – 10 film centreret omkring temaerne i De 10 Bud. Vi viser i alt tre film af Kieślowski - to film fra hans sene, franske periode og én af filmene fra Dekalog-serien, ”En lille film om kunsten at dræbe”.
I det hele taget udgør mordet en understrøm i flere af sæsonens film både som det konkrete drab og som metafor, det gælder ikke mindst hos Alfred Hitchcock, som på tværs af sin engelske og amerikanske karriere interesserede sig indgående for mordet som et uundgåeligt menneskeligt grundstof. Vi viser en af Hitchcocks sene film - ”Frenzy” fra 1972.
Også den italienske instruktør Michelangelo Antonionis film fra swinging London i 1960’erne ”Blow-up”, har i meget bogstavelig forstand fokus på noget, der måske er et mord, eller var det…!?
Og endelig viser vi engelsk-fødte John Guillermins klassiker inden for katastrofefilmgenren - ”Det tårnhøje helvede” fra 1974, hvis undergangstema og allusion til Babelstårnet har sin egen aktualitet også i 2024.
Sæsonens sidste film i maj 2025 vælges senere af publikummet på Bagerste Række.
Filmene vises den sidste mandag i måneden kl. 19.00. Der er fri entré, og der er hver gang en kort introduktion til aftenens film, og mulighed for efterfølgende at tale nærmere om filmen.